Mantuva Bologna

2 april 2019 - Florence, Italië

28 mrt

Nadat we in Garda van boord zijn gegaan, fietsen we langs het meer zuidwaards. Bij Pesesine verlaten we het Garda meer en volgen we de routa del solle. Die loopt hier langs de rivier die naar de Po stroomt. Ongeveer 12 km voor Mantova (in Marmirolo) vinden we een agriturismo (Een B&B bij de boer), na 54 km fietsen op de eerste dag. Totaal zijn we 116 km verder maar de grootste helft met de boot van Riva baar Gard

29 mrt

Heerlijk geslapen, stevig onbijt. Kwart over 8 stappen we op. Vandaag eerst naar Mantova 12 km. In de stad wat rond gefietst, en in een parkje de thermoskan erbij gepakt koffie met verse koek. De stad viel ons wat tegen. Daarna verder de Po vlakte over. Heel veel boeren bedrijven. Maar ook veel vervallen bedrijven en gebouwen. We kruisen de Po. Net na de brug stoppen we in een dorp met een groot klooster en, uiteraard, een even zo grote kerk. We eten ons brood op het plein voor de kerk. Bezoek slaan we over. Verder. We rijden eigenlijk de hele middag verder over een dijk langs een rivier. Slingerend naar het zuiden. Modena halen we niet dat is voor vandaag te ver. In Concordia 40 km voor Modena vinden we een zeer betaalbaar maar super de luxe b&b.

B&B boj Concordia

Het is 15.00 uur Wil gaat lekker douchen en een middagdutje maken. Ze aardig afgedraaid. Maar ja 75 km op de 2e dag. Is een behoorlijk stuk. Het weer was voor ons top 19 gr. Zonnig en een licht oost windje.   De boeren klagen steen en been, het is hier al weken droog en het gras groeit niet meer. Ze kunnen niet gaan hooien. Normaal beginnen ze daar nu mee.

30 mrt.

Naar Bologna 90 km. Zonnig 21 graden. We volgen de rivier verder over de dijk. Op 10 km voor Mantova buigen we af naar Bologna. Rond 2.30 uur komen we in het super drukke Bolgna. We gaan midden door het centrum. Wat een mensen op de been. We kijken wat rond. Vervolgen de weg. Maar nu op de Reitsma route het vervolg van vorig jaar. Als we bijna de stad uit zijn stopoen we bij een ijssalon. Hier zoeken we op het internet naar een slaapplaats. Verderop is het vol. Maar 2 km terug vind ik een B&B die het begonnen is en een nette  kamer heeft.

31 mrt.

Bolgna - Monghidoro 42km

We worden wakker van een merel die een fluitconcert bij ons raam geeft. Na het ontbijt vertrekken we om  8,15 uur. Het wordt pittig vandaag we gaan klimmen. Het eerdte stuk in de stad is nog vals plat maar al snel wordt het echt werken ong 8% omhoog. Na de eerdt ksnge klim zitten we boven de 840 m. Er liggen nog sneeuwresten langs de weg. Nu is het 21 gr. En zonnig. Het is 3 uur en we rijden Monghidoro in een dorpje waar een hotel is. Hotel Kristall. Nou we zijn de enige gasten maar welkom. S,Avonds is er zelf pizza op het menu. Prima.

1 april. Florance. 85 km

Kwart voor 8 vertrekken we. Het is weer prachtig weer. We rijden net als gister op een 2 baans weg. In de berm heel veel bloemen. Wil ziet een hagedis van 50 cm. Ik zie even later 4 Moeflons.

Moeflons

Wilde bergschapen. Ook vandaan is het weer zwaar. Al snel bereiken we passo di raticoso 968m we zijn nu op een bergrug en gaan continu op en neer. 8 km verder komen op passo della futa 903 m.

Passo della Fruta

Nu gaan we dalen. Nog een keer 300 omhoog en dan de afdaling naar Florance. We zijn echt in Toscane aks we door een corridor van cipressen rijden.

Cipressen laan ten noorden van Florance

In de stad hebben we afgesproken met Gianluca een man van 29 die ons als mede lid van Warmshowers een slaapplaats aanbied.

Florance

Om 6,30 uur treffen we elkaar en fietsen we naar zijn huis aan de zuidrand van de stad. 5 km fietsen en flink klimmen. Moeten we over hebben voor een goed bed. Wil heeft gekookt en met z'n 3 gegeten en veel gepraat. Gianluca werkt als docent op de fotoacedemie hier in de stad.

2 april. 20 graden licht bewolkt. 25 km

Vadaag rustdag. Wat uitgeslapen. Daarna op de fiets naar het, door touristen overlopen, centrum, wat een drukte. Niets voor ons. We rijden kris kras door kleine straatjes. Een muzeum of i.d. is er niet bij. Er staan lange rijen voor elk te bezoeken gebouw.

Kerk in Florance

Tussen de middag eten we in een zaakje buiten het centrum. Op advies van Gianluca. Daarna wat eten ingekocht en via een omweg naar de overkant van de Arno, en terug naar ons verblijf. Lekker relaxen. Blog bijwerken, de route voor morgen bekijken ect.

1. Thea lievers:
    3 april 2019
    pittige reis! ik heb bewondering voor jullie.Veel plezier en geniet van Bella Italia.Groet Martin en Thea.
  2. Lenie:
    3 april 2019
    Leuk om weer met jullie mee te kunnen reizen!
    Fijne vakantie!
  3. Marjan abbenhuis:
    3 april 2019
    Wil een hahedis van 50 cm is een leguaan. Veel plezier en een goede reis.
  4. Abe:
    4 april 2019
    Je hebt gelijk Marjan. We hebben navraag gedaan en het moet een exoot zijn die iemand te groot vond worden in het terarium.