Hanstholm -Hunne - Nørresundby

22 september 2020 - Aalborg, Denemarken

Ma 21 sept.

Er was niemand verder on de Harbour inn. Wij hebben in de kamer ons eigen ontbijt geregeld. Tegen 8 reden we Hanstholm uit. Eerst over het industrie terein, waar een penetrante vislucht hing. Aan het einde wordt het een grind pad. De was voor vandaag zeker niet de laatste. Ik schat dat van de hele route 92 km er zeker 60 onverhard. Het gevolg voel ik ook nu nog. Maar eerlijk is eerlijk het was prachtig.

Pad over de heide

De route voerde veelal door de duinen. Dus dat is ook af en toe klimmen. Een stuk zelfs lopen. Op de hogere stukken uitzicht op zee.  Een klein stuk voor Sanden gaan we de heide molen bekijken. Het bleek een heel lief klein korenmolentje te zijn. Wieken zijn hooguit 5 m lang. De molen is gedekt met heide.

Heide molen

De kap met teerpapier. Zo tuffen we verder naar Torup Strand. Hier rijden we even naar het strand. Vrijwel geen mens te zien. Wel een paar vissersbootjes, met recht bootjes ze zijn maar een paar meter lang, liggen hoog op het strand.

Torup strand

Bij de loods worden er een paar gerepareerd en geverfd. Een idilisch plaatje. Door de duinen en het bos verder. Prachtige paddestoelen langs het pad.

Paddestoelen groep

Nog wat hulp van de wind, want die hebben we vandaag lekker mee. Zo belanden we tegen 4 uur in Hune. Een keurig nette herberg. Met gasten keuken. Een super plek. Nog even inkopen doen bij de lokale Spar en de avond kan beginnen.

Geheel bewolkt 15 gr matige w wind. 95 km.

Di 22 sept.

De nevel hangt nog een beetje over het veld als we tegen 8 uur vertrekken. In de verte zien we een paar windmolens.

Molens in de nevel

De zon komt door en de nevel is snel weg. Kort daarop ook de zon. We rijden vanaf de herberg in Hune richting noord. Bij Grønhøj rijden we zowaar het strand op. Langs de vloedlijn kunnen we fietsen, het zand is net hard genoeg.

Fietsen aan de vloedlijn Strand bij Løkken

Schitterend de brandings links en de duinen rechts. Na 5 na km en moeie benen gaan we bij Løkken weer van het strand af.

Kust Løkken

Zo rijden we achter de duinen verder noordwaarts, eerst weer tussen de vele weekeind huisjes door. Verder worden de duinen hoger. De blanke top der duinen wordt zichtbaar.  Mooi die witte zand bergen. We naderen ons eindpunt. De Rudbjerg vuurtoren.

Rubjerg fyr

We rijden een stuk het pad op naar de vuurtoren. Maar we zien een berg zand waarop de toren staat. Deze berg werd als mieren door touristen beklommen. Ik maak van afstand een foto en we draaien om. Terug richting Nederland. 1340 km staat nu op de teller. Een paar km landinwaarts, vieren we ons eind punt bij Vennebjerg. Met koffie en taart. Uitzicht op de vuurtoren en de blonde duinen. Nu wordt het nieuwe route boekje van de Jutlandroute erbij gepakt. Ook de gps wordt met deze route geladen. Voort naar het zuiden. Al snel merken we op wat een zeer slechte kaarten in het boekje staan. Niet te volgen. Gelukkig is de gps wel sekuur. Na 40 km kunnen we wel zeggen dat deze route lang niet zulke mooie paden volgt dan de vorige. Veel brede en soms drukke wegen. Lange recht halen. Ook de omgeving is een toniger.

We hebben nu ook tegenwind, uit het zw. Maar hopen dat het morgen mooier wordt. Vlak voor Aalborg bezoeken we Lindholm høye. Een heuvel die als vikingbegraafplaats of beter crematieplaats tussen 600 en 1000 werd gebruikt. We zijn alleen en er is een prachtige laagstaande zon.

Nørresund høy

Het is bijna 6 uur als we Nørressundby in fietsen. Vlak bij de brug naar Aalborg hebben we een kamer gevonden. We zijn behoorlijk afgedraaid. Om de hoek halen we pizza en bij de super tegenover salade en bier. Even bijtanken. Morgen wachten er nieuwe avonturen.

Eerst zon daarna bewokt laat in de middag weer zon. 17 gr. Zw wind. Deze 98 km.