Gluckstadt, Dagebull

14 september 2020 - Dagebüll, Duitsland

Zon 13 sept.
Na een héérlijke rustige nacht, vertrekken we 8.15  uit Gluckstadt. Het is nog wat fris maar er is zon en... een stevige windkracht 4 uit zw. Voorlopig helpt hij ons maar dat zal niet de hele dag zijn. Die loopt deels langs de kust maar ook fietsen we door het licht glooiende binnenland. Tegen 12 uur passeren we al de 50 km. Maar dan na de middag, de route draait naar het westen. Harde wind tegen. Zo beuken we 12 km tegen de bijna storm in. Bij de kust gaat het weer noord waarts. Een ijscokar in de verte bleek alleen krabben te verkopen. Daar hebben we geen trek in. Als het nou kibbeling was geweest. Het is laag water en de uitgestrekte slikken liggen droog. Hier en daar zijn ze wormen aan het zoeken en een enkeling maakt een wandeling op het blubberige wad.

Mensen op het wad Zeekraal

Wij zitten dit te bekijken onder het genot van een kop chocolademelk. Nu nog 5 km tegen wind. Gelukkig is er een pad over de dijk naar de achtergelegen dijkweg. Dus in een beetje luwte. Zo rijden we Būsem in, een dorp dat wat op Zandfoort lijkt. Heeeeel veel touristen. Ons hotel is snel gevonden. De eigenaar neemt normaal geen gasten voor 1 nacht. Maar voor fietsers maakt hij een uit zondering.
Het avondeten dachten we tegenover te kunnen vinden. Helaas zonder reservering geen plek. We pakken de fiets en gaan 1,5 km terug het dorp in. Ook hier reserveren, behalve op het terras buiten. Nou dan even wachten op een leeg tafeltje. Dat was met 5 min gedaan. Heerlijk plekje in de zon. Lekker gegeten. Morgen een mooie warmere dag voorspeld. Maar het is wordt vermoedelijk een lange.
Harde zw wind, 22 graden, zonnig, 77 km.

Ma. 14 sept
Een meer dan kostelijk ontbijt vanmorgen. Daar kunnen we mee vooruit. Het is prachtig weer, de zon schijnt bij een volledig onbewolkte hemel. Op naar het noorden. Een tocht die eerst een flink stuk langs de kust loopt. Hier veel paalrijen met tenen ertussen om de slik vasttehoude.

Tenen muurtjes op de kwelder

Daarna kiezen we voor een alternatief stuk door het binnenland. Via landbouw paden en oude dijkjes. Een mooie route vrijwel zonder verkeer. In Tönningen een koffiestop. De mouwen opstropen en de broekspijpen gaan uit. Met de middag zijn we al in Husem 55 km. Een record afstand voor de middag.

Haven in Husen

Op een bank in de zon aan de haven de lunch. Ik haal bij de bakker op de hoek een paar verse broodjes. Smullen maar. Nu verder, onderwijl heb ik een slaapplek gevonden in Dagebull-kirch. Nu voor 2 nachten. Morgen (rustdag) gaan we naar een van de wadden eilanden voor de kust. Een dagtrip. De veerboot vertrekt vanaf dit dorp. Maar om er te komen moeten we nog 55 km vanaf Husem. Een aantal met tegenwind naar de kust. Daar zitten we even uit te rusten en maken een praatje met een stel het andere uiteinde van de de lange tafel. Ja afstand houden geldt ook hier. Nu het laatste stuk helemaal langs de zeekant van de dijk. Heerlijk, wat rugwind. Rechts van ons wat binnen meren. Lijkt een beetje op de Oostvaardersplassen. Aan de horizon, voorzover we die kunnen zien. Windmolens. Wat horizonvervuiling, hier is er gewoon geen horizon meer.

Windmolens bij natuurgebied

In Dagebull informeren we ons over de veerboot naar een van de eilanden. Ik denk dat we naar Föhr gaan. Een tochtje via nog een eiland lukt niet. We rijden de laatste km naar ons pension bij een boer, Peterswarft.
Nu zitten we na een heerlijk maal bij het dorps restaurant in onze kamer uit te dikken. Moe maar voldaan en na genietend van de prachtige tocht.
Licht windje, zonnig, 23 gr. 107 km.

1. Henk en Renske:
    15 september 2020
    Onderweg naar corona test zitten we te genieten van jullie verhaal. Blijf genieten en blijf het aub delen. Zijn de lichtpuntjes voor iedereen.
  2. Petra:
    17 september 2020
    Leuk om te lezen hoe jullie avontuur verloopt 🙏 veel plezier