Deel 3. Laatste etappe langs de 11 steden.

2 december 2022 - Gouda, Nederland

Om 9 uur rijden we Bakhuizen uit. het is prachtig weer. Wel fris 5 graden. na 2 km rijden we de IJsselmeerdijk op.

Ochtend nevel

Mistflarden over de landerijen De bovenkant van de mist ligt ongeveer op onze ooghoogte.

We volgen de dijk tot in Stavoren.

Vrouwtje van Stavoren

Het Frauke van Stavoren een bezoekje gebracht en door. Onderlangs de dijk naar Hindeloopen.

Sluis Hinderlopen

Een prachtig stadje. Zeker nu zonder toeristen.

WORKUM

Het volgende stadje is Workum, waar we rond de middag zijn. Hier eten we in het zonnetje kibbeling op brood, lekker warm. We fietsen verder Workum uit. Dit moet wel een gelovig stadje zijn. We tellen 6 kerken langs de hoofdstraat. We zijn net de bebouwing uit als we 12 reeën zien lopen in het veld. Het is nu wel wat harder trappen tegen de NO wind in. Maar Bolsward komt al spoedig in zicht.

Raadhuis Bolsward

Het mooie stadhuis bekeken en Koffie -Thee met taart.  We zijn nog vroeg en besluiten een bonus dorp toe te voegen Makkum. Het is maar een 8 tal km. om fietsen. Het dorp is niet zo mooi als we verwacht hadden.  Voordat we nu het laatste stuk op gaan moeten we bij de lokale super even Friese lekkernijen inslaan. Dumkes, oranjekoek en nagelkaas. In Kimswerd is geen supermarkt. Het laatste stuk volgt weer de dijk. Met de ondergaande zon in de rug genieten we van het mooie licht.  Net na Zurich moeten we ons licht al opsteken. We rijden buitendijks langs de Waddenzee. Honderden wulpen en scholeksters zitten aan de waterkant. Ook eidereenden op het water.

Zonsondergang IJsselmeer  Zons ondergang waddenzee

In de verte een vuurrode lucht. Wat kunnen we meer wensen.  Nu gaan de dijk over en rijden het laatste stukje van 4 km naar Kimswerd. Ria en Peter zijn ook net thuis.  Er wordt een heerlijk avondmaal op tafel getoverd.  Na een gezellige avond en een uitstekende nacht, is het weer tijd om naar huis te rijden. We krijgen een retour vrachtje mee. Een kayak die Peter heeft gerepareerd voor een kennis die dichter bij ons in de buurt woont.  Onderweg een bezoek je aan Wil haar broer in Noord Holland.  Half twee stappen we ons huis binnen. Wat een heerlijk weekje hebben we gehad.

1. Heleen van wijnen:
    2 december 2022
    Was weer erg leuk om te lezen, dank jullie wel!
  2. Henk en Renske:
    3 december 2022
    Leuk om weer stukje Friesland te zien. Goede herinneringen komen weer boven. Dank voor het delen.
  3. Sytske:
    3 december 2022