Dagje Kariba en terug naar Harare 12-13 nov

13 november 2019 - Harare, Zimbabwe

12 nov. Kariba

Een Engels ontbijt. Daarna deel 1 van onze belevenissen op het blog gezet. Vervoer geregeld, Wil wil graag wat stof kopen met mooie Africa print en wat fruit. John de chauffeur met het oude Toyotatje  rijdt ons. De motor is wat nukkig vanmorgen. Hij slaat af en toe af. Maar wat verse benzine helpt. Hij brengt ons naar een klein marktje. We worden omringd door vrouwen met de mooiste doeken. Dus keus genoeg. Nog wat fruit en we gaan terug. Zitten we net op ons bankje voor de hut begint het te regenen. Naar binnen dan maar. Nu schijnt de zon weer en de temperatuur loopt al weer gestaag op. Wij hebben een lummeldag. Na een middag duiken we een poos het zwembadje in. Ook de lucht trekt dicht. We horen en later zien we het onweer. Zou het gaan regenen.

Vlak voor het avond eten krijgen we visite van 3 zebra's.

Zebra,s op visiteZebra,s bij Warthogs lodge

Ze komen wat eten van het schamele gras dat voor het terras groeit. Prachtig om deze wilde dieren op 2 m voor je te hebben. Ik geniet in volle teugen. Tijdens ons avondmaal trekken donkere wolken over ons heen. Aan de overkant van het meer weerlicht het. Af en toe horen we wat gerommel. Eenmaal terug in onze hut gaat het los. Een weerlicht om de krant bij te lezen hevige dreunen en jawel regen. Onze hut is daar niet tegen bestand. Het regent aan de voorkant door het gaas naar binnen. We verplaatsen onze spullen naar achter. Jammer als we net in bed liggen draait de wind. Nu regent het van de andere kant in ons bed is net een douche. Weer alles verhuizen. Gelukkig neemt de wind af en vinden we een droog plekje om te slapen.

13 nov naar Harare terug.

We zijn vroeg wakker. Het regent nog steeds. Soms hard soms zacht. Alles in onze hut is vochtig en klam. Maar dat lost zich wel weer op. We pakken alles in. Rennen door de regen naar het ontbijt.

Zebra,s op het terras

Het is goed te zien dat de omgeving groener kleurt. Ook het meer is wat gerezen. Dat mag ook wel na ruim 5 cm water. We hebben nu een paar uur om de verhalen bij te werken. Om 11.30 worden we opgehaald. Ik hoop dat het zo nog wat droger wordt zodat ik de bagage kan gaan halen. Nu plens het stevig. De kok maak nog een doosje sandwiches klaar voor onderweg.

Ik moet toch door de regen om de spullen te halen. Nog voor 11 uur is de taxi uit Harare aanwezig. In de stromende regen springen we de auto in.

We rijden nu over glibberige paden en blubber.

De weg in de regen

Af en toe slingerend om hopen hout en takken te omzeilen  richting hoofdweg. Eenmaal op de hoofdweg rijd het goed. Het is niet druk dus kunnen we opschieten. Maar het blijft wel Zimbabwe, na een uur begeeft de ruitenwisser het. Best onhandig in een tropische regenbui. Wat rustiger rijden dan maar. Zo tuffen we verder. De regen neemt wat af en het is zelfs af en toe droog. Langs de weg is het wel een slagveld. Een vrachtwagen die van de weg is geschoten. Diverse vracht-en luxe auto,s met panne. Ja de weg is niet zoals in Holland en het materiaal zeer zeker niet. Als we ruim over de helft zijn sturen we onze knikkebollen chauffeur naar een rustplek. Deze plek hebben we op advies van Ian een van de bazen van de lodge. Een slagerij die ook lekker broodjes verkoopt. En lekkerder zijn ze. Ook toiletten die op nederlands niveau zijn keurig netjes.

Onderweg

Nog 2 uur rijden waarvan 3 kwartier door een hartstikke druk Harare. Stoplichten werken niet, geen stroom, dus is het op de kruisingen het recht van de sterkste. Tegen 5 uur worden we welkom geheten door de beheerder. Hij wilde graag onze verhalen horen. Het zijn zulke hartelijke spontane mensen hier. Voor vandaag hebben we het eten bij ons. Het ongebruikte noodrantsoen. Wil pasta al la funghi voor mij goulash.  Gewoon heet water erbij 8 min wachten en smullen. Zo die hoeven we dus niet meer terug te nemen. Zometeen alles vliegklaar inpakken.

Nu ben ik weer helemaal bij. Ik hoop dat jullie er ook van genoten hebben. Wij in elk geval wel. Ha wil,  je meer horen en zien. Even geduld. Ik ga de foto's uitzoeken en bewerken, daarna ben je welkom. Of bij ons thuis op op een van de presentaties die er zeker gaan komen.

1. Sytske:
    13 november 2019
    tjee zeg wat een genot al dat natuurschoon, zoveel dieren.....best beetje jaloers op alles wat jullie hebben gezien. Heel goede terugreis!! Sytske
  2. Lenie:
    14 november 2019
    We verheugen ons nu al op de foto’s en de verhalen!!!
  3. Geerhard:
    14 november 2019
    Ja Abe en Wil dit was echt vakantie,hier kun je nog lang van na genieten,wat een mooie pure natuur.
    Wel thuis: Geerhard
  4. Willeke:
    15 november 2019
    moet stiekem erg lachen om de draaiende wind als jullie de voorkant net vrij hebben gemaakt van spullen. Maar ja vakantie is vaak afzien;) Een dagje echt lummelen zit er niet bij.