Dag 35 en 36 naar Pont du Gard en dag in Avignon.

22 oktober 2017 - Avignon, Frankrijk

We zijn vroeg op, ontbijten op de kamer en stappen 8.15 op de fiets. We gaan zelf naar pont du gard. Het aquaduct dat det de rivier de Gardon over steekt. Het is een kleine 25 km. Dat is anderhalf uur zonder bagage. De route is niet fijn, we rijden grotendeels langs de N100 een vrij drukje tweebaans weg. Gelukkig is aan de zijkant meestal een flinke strook vrij asfalt. We trappen stevig door. Er zit ook een klim in van 6% waarbij we 180m stijgen. Half tien zijn we in Remulin het dorp net voor het fietpad van 4 km naar het aquaduct. Hier nog geen koffie, alles is nog dicht. We rijden zo via het fietspad naar de brug. Het is nog stil hier. We lopen naar de rivier en genieten van de mooie spiegeling in het spiegelglade water.De pont du gard Tegen het aquaduct is ook een brug gebouwd in 1745. Daar fietsen we overheen naar de noordkant. Daar gaan we naar het muzeumgebouw. Een prachtige expositie met veel uitleg over het aquaduct. Gebouwd in 40 tot 60 na Chr.  is 50 km. lang en loopt van de bron in Uzes op 72 m.  Naar de Romeinse stad Nimes op 60 m. Hoogte. Onderweg 17 bruggen en heel veel tunnels. Er stroomde 4 eeuwen water door,  350 ltr/sec. En na 24 uur bereikte het Nimes.

We vinden een heerlijk plekje met uitzicht in de zon. Lekker zitten en genieten van het uitzicht. Ook de vallei van de Gardon is mooi met de gekleurde bomen. Voor de pont du gardBoven ons horen we de herder met de honden de schapen bijeen drijven. Over tingelen belletjes.

Lijkt wel of we eeuwen terug zijn in de tijd. Zo hebben we meer dan 4 uur om van deze omgeving genoten. 2 uur breken we op. Het wordt nu drukker dus wegwezen. We moeten helaas dezelfde drukke weg terug. We vinden wel een paar stukjes een paralel route, dat scheelt. Vlak voor we bij de herberg terug zijn doen we de laatste inkopen voor onderweg in de trein. Morgen is het zondag en zijn niet alle supermarkten open. Wel kunnen we brood kopen, de bakkers zijn ,s morgens open. Als het donker is lopen we naar de Rhone oever. Er moeten vallende sterren te zien zijn. Maar er is te veel licht uit de stad dat de sterren overstraald. Avignon by night

Zondag. Uitslapen, bagage her indelen zodat we op de trein maar een tas nodig hebben. Om een uur of 10 rijden we bij de herberg weg. We rijden direct naar het al eerder geboekte hotel vlak bij het station. De fietsen kunnen we hier kwijt. De kamer is nog niet klaar. Na 2 uur. Geen ramp we kuieren wat rond en komen op de Italiaanse markt, die als afsluiting van de Italiaanse week, op het plein voor het Pauzen paleis staat. Na de middag bezoeken we het muzeum Angladon met een hele mooie prive collectie van grote meesters waaronder van Gogh, Dumas en Picasso. Een muzeum dat de moeite waard bleekte zijn. Het ligt achter ons hotel. Daar gaan we na afloop naar toe. Ik ben blij dat ik kan zitten. Fietsen gaat top maar lopen blijft  lastig.  Nu zit ik lui dit verhaal te componeren. Ik denk dat we vandaag niet veel meer doen. Morgen vroeg gaan we naar de trein. Om 8 uur moeten we op het station zijn.

1. Henk en Renske:
    22 oktober 2017
    Wat een mooi eind verhaal met prachtige foto's. We hebben mee mogen genieten van jullie reis en zijn zo zelf toch ook nog een beetje op vakantie mee geweest. Goede reis naar huis.
  2. Klaas en marion:
    22 oktober 2017
    Abe en wil, we hebben elke dag jullie verslag gevolgd er ervan genoten.
    Kom veilig thuis
    Klaas Marion
  3. Mieke Docter:
    22 oktober 2017
    Wat een reis! Leuk om zo met jullie mee te kunnen reizen. Goede terugreis!
  4. Sytske:
    23 oktober 2017
    Mooi hoor.... Goede treinreis terug!!