Dag 14,15 en 16 rustdag, Haiming Ried

30 mei 2018 - Ried Im Oberinntal, Oostenrijk

28 mei Rustdag in Garmisch. 18 km.

Lekker lui we worden wakker met de zon op de tent. Ontbijten op ons gemak en tegen 10 stappen we op ons stalen ros. Doel, de Partenach klamm. Deze ligt een hakf uurte fietsen bij de camping vandaan. De ingang vinden we naast de Olympische springschans. We parkeren onze fietsen vkak bij de entree. Zo hoef ik geen half uur omhoog te lopen. We doen de regen jas aan want het druipt behoorlijk in de klamm. Het is een prachtige kloof. Het water denderd vlak langs ons baar beneden. Terug bij de fiets rijden we het dorp in eten ons broodje in het parkje en doen wat inkopen voor morgen. Tegenover de camping is een automaterialen handel waar ik siliconen spray vind. Nu en ik verlost van een piepend snaartje op m,n fiets. Terug bij de tent, groot onderhoud. Fiets van Wil schoonmaken en smeren, die van mij even het tand riempje inspuiten. Verder genieten van het uitzicht op de Zugspitze. Het drijgende onweergast gelukkig de andere kant op.

Dit was nu echt een rustdag. Morgen gaan we omhoog. De eerste pas ruim 1200m.

29 mei Garmisch Partenkirchen - Haiming (Oostenrijk) 78 km.

Zo, vanmorgen weer op tijd op. Om 8.15 vertrekken we. Nu om de eerste pas te nemen. We fietsen door het dorp langs de mooi beschilderde huizen en aan het einde van het dorp langs de skispringschanzen. De klim begint, ongeveer 7% pompen we omhoog. Na een paar minuten komt je lijf in een ritme en kun je dit goed volhouden. ZugspitzeDe weg wordt af en toe weer vlakker.

We stoppen ook regelmatig om van het berglandschap te genieten. We zien langs de weg verschillende mooie bloemen en ook weer orchideeën. De vlieren en andere bloemen ruiken heerlijk. Het is niet te warm en af en toe voelen we een spetter. Even over 11 rijden we de  laatste plaats voor de Oostenrijkse grens in. Mittenwald, bekend van de vioolbouwers en de schitterende schilderingen op de gevels. Ook voor ons een mijlpaal we zijn Duitsland door. We trakteren onszelf op koffie met apfelstrudel. Net na Mittenwald gaat de laatste klim beginnen. Nu rijden we naar 1262 m hoogte. Daarna een afdaling van 600 m voor ons naar Telfs. Ook hier een prachtig uitzicht. We realiseren ons dat we nu echt helemaal rondom in de bergen zijn. Na een fotostop dalen we verder. We remmen af tot ongeveer 30 km p/h. Dat is snel zat met deze bagage en het verkeer dat langs komt. Dat dit een goede keus was bleek al snel. Opeens hoorde ik Wil roepen. STOP LEKKE BAND.  Haar voorband liep snel leeg. Gelukkig was de fiets bij deze snelheid nog bestuurbaar. We lassen een koffie - banden stop in. Snel trek ik een nieuwe band om de velg en na een kwartiertje rijden we weer. In Telfs eten we een kop soep en besluiten we maar wat verder te rijden. We volgen de Inn naar het westen wel mooi tussen de bergen, maar veel verkeer en herrie. Alles loopt door dit dal. Trein, inntalautobahn, de rivier lokale wegen en hele trossen hoogspanningsleidingen. Niet een super omgeving. We eindigen in een blokhutje bij Heiming. Lekker eten en douche, morgen verder. Dan gaan we richting Landeck en Nauders.Blokhut Haiming

30  mei Haiming - Ried. 52 km.

Ondanks dat we vroeg op zijn, lukt het niet vroeg te vertrekken. We hebben veel aanspraak op de camping. Het kwart voor 9 als we opstappen. We rijden westwaarts en volgen de rivier de Inn stroomopwaarts. Het water dendert langs. Wat een geweld. Het pad gaat flink op en neer. Mijn fiets heeft sinds gister een aanloop geluidje. Gisteravond heb ik al gezocht, maar kon het niet vinden. Nu bij de eerste stop zoek ik verder. Ja eindelijk, het borgpennetje van een van de voorrem blokjes is er uitgekomen en komt tegen de band aan. Dat kan ik snel oplossen. Gelukkig dat ik het vind, want bij hard remmen kan het blokje eruit komen. We gaan verder en komen net na de middag in Landeck. Hier moeten we het dal in naar het zuiden. De InnWe blijven de Inn volgen. De weg gaat wel wat meer omhoog. Het is hier een stuk stiller. De autosnelweg is hier niet meer. Ook rijden we vaak aan de andere kant van de rivier zodat we de autoweg, die naar de Reschenpass loopt, niet zien of horen. 3 uur zijn we in Ried op de camping. Wil is het zat en wil niet verder naar de volgende. 12 km. In de nu brandende zon. De temp. is opgelopen tot tegen de 30 graden. Om half zes zijn we klaar met eten. Ik denk dat er wat onweersbuien in de buurt zijn. Af en toe trekt de wind aan en de zon is verdwenen. Morgen hopen we wel vroeg te starten. We moeten eerst 27 km verder en dan gaan we 6 km sterk omhoog richting Nauders en de pas.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lenie:
    30 mei 2018
    Internet is tegenwoordig overal. Wij waren dit weekend op een camping in Borger en konden nog steeds van jullie reisverslag genieten. Wat een mooie tocht.
    Veel sterkte in de bergen!