Bolzana Ferrara. Ferrara - Verona Zonnig 22 graden. 72 km. + 10 in de stad

20 april 2019 - Verona, Italië

Bij ons vertrek kregen we van de gastvrouw Katja een  heerlijk volkoren brood toegestopt. Een warm afscheid en op naar het noorden. Dwars door Bologna tocht over de Povlakte. Al rap konden de jassen uit en de pijpen van de broek af. Lekker door trappen over de vlakke en steeds rustiger wordende wegen. Mooi vergezichten over het weidse landschap. We rijden voor het eerst deze reis meer dan 50 km. voor 12.00 uur. Als we onze boterham zitten te eten.

Langs de weg voor Ferrara

Stopt een mevrouw en komt een stuk zout witte brood brengen. Typical Italiano zegt ze. Bon apetio. Ik boek een slaapplek in Ferrara. Nog 19 km tot Ferrara. Om 2 uur staan we voor een gesloten deur. Een telefoontje lost niets op ik in het nederlands-engels, zij in het italiaans. Maar via een omweg, zus Sytske belt haar even, is alles duidelijk. Om 15.00 uur is ze aanwezig. Na de incheck, rijden we de stad in. Een prachtige oude stad.

Ferrara centrum Bellen Ferrara

Een deel middeleeuws en een renesance deel. Mooie oude stadsmuur en uiteraard het barst van de kerken. Eind van de dag zien we een pizzeria. We gaan zitten en bestellen. Even later liggen ze hapkkaar op een papiertje voor ons op tafel. Het bestek? Onze tien geboden moeten dat werk doen.

20 april 23 graden onbewolkt. 134 km

Vroeg op, om half zeven. Zeven uur zitten we in een Patiseria aan het ontbijt. 7,20 rijden we weg. Eerst door Ferrara daana verder naar het noord westen over de Povlakte. Bij de eerste koffie stop. Uit de thermosfles. Zitten we ertje. Hier zien we een kwak. Een soort reiger. Even later een steenuiltje. Bij de 2e stop. Spotten we 8 Hoppen

Hop

en krijgen we een concert van een Nachtegaal. Het kan niet op. Verder eenden met jongen. Een gele kwikstaart. Verschillende witte en blauwe reigers. Net na de middag komen we in Montagnano. Een prachtig stadje geheel ommuurd. Hier zijn we vorig jaar ook door gekomen. Nu gaan we verder naar het westen.  Wind in de rug en gaan. Heerlijk rustig op de weg.  De bergen in het noorden zien we liggen.  We rijden langs de Adige de rivier die we nu en morgen gaan volgen tot de noordkant van het Garda meer.

De bergen ten noorden Po vlakte

Vlak voor Verona merk ik dat mijn achterband leeg loopt. Dus noodgedwongen stoppen. Er bleek een nietje in te zitten. De band geplakt. Net klaar, een luide knal en de band is weer leeg. Nu bleek de hele binnenband gescheurd. Verdikkeme weer de spullen opzoeken en repareren. De oude band was niet te redden dus een andere er in gelegd. Na een half uurtje repareren en 2 zwarte handen, rijden we de laatst km. Om half 7 zijn we bij de B&B. Moe maar voldaan na 134 km stappen we onder de douche. Daarna wat eten om de hoek. O ja Ada we zijn even in de kerk wezen kijken. Die was helemaal versierd met witte bloemen. We hadden onderweg al gezien dat ze met bloemen de kerk in gingen. Verder merk je hier niets van Goede vrijdag of Pasen. Ja morgen kunnen we geen vers brood kopen. Dat is voor ons eigenlijk het belangrijkste. Morgen richting Riva del Garda.Klik op de foto,s om ze groot te zien.