Bad Nieuweschans -Stolwijk

1 oktober 2020 - Stolwijk, Nederland

29 sept.

Haal ik vanmorgen mijn fiets naar buiten, staat de achterband leeg. De pomp uit de tas en pompen maar. We rijden 500 m naar het station. Op het perron is de band weer bijna leeg. Ik sta toch te wachten. Fiets op de kop en band plakken. De oorzaak is snel gevonden. Een stukje ijzerdraad staat recht in het rubber. Dus een simpele plakbeurt. Overigens de eerste deze reis. 1800 km. De buitenband moet ook binnenkort

Station Schleswig

vernieuwd worden, het groene binnen rubber is hier en daar zichtbaar. Na 24500 km. is daar ook niets van te zeggen. Terwijl we op de trein wachten komt er een man vragen of wij zijn oudere vriend, die geen Duits spreekt maar allen Russisch, hem in Neumunster een seintje willen geven dat hij de trein uit moet. Prima, doen we. Komt hij 5 min later met 2 Russische ijsjes aan voor de moeite. Leuk.

2 stations na Neumunster moeten we de trein uit. Er is iets aan de hand, wat weten we niet. We kunnen even later verder naar Hamburg in een volgepropte trein. Zo komen we in Hamburg.

Overstappen naar Bremen, en daar overstappen naar Leer. We komen zoals gepland 15.14 aan in Leer. De dag begon in Schleswig zonnig, ondertussen regent het. Wij stappen toch op om richting Nieuweschans te rijden. Hier zijn we tegen 5 uur. In een leuk motel kunnen we slapen. De fietsen staan in onze kamer tegen de muur. Zo we slapen vannacht weer in Nederland. Morgen richting Friesland.

In Schleswig zonnig, in Leer regen, 17 gr licht zw wind. 26 km.

30 sept.

De weersvoorspelling voor vandaag, droog en af en toe zon lichte zw wind. Mooi zo we vertrekken heel vroeg. Half 8 zijn we weg. Het werkelijke weer, mistig. De route voor vandaag heb ik gisteravond zelf gemaakt mbv de app Komoot. Door een klein truckje uit te halen kan ik het bestand in de gps zetten. Jawel hij werkt. Rechtstreeks van Bad Nieuweschans naar Vrouwenparochie, 124 km. Poe, dat is een eind. We gaan het proberen want morgen wordt veel regen voorspeld. Zo rijden we pittig door, ruim 20 km/h. Via Winschoten naar Groningen. Waar we een broodje eten.  Een stuk verder net voor Grijpskerk eten we uitgebreid. In Grijpskerk bij de warme bakker langs voor nieuwe voorraad. Het gaat snel en de wind is gunstig.

Het Friese land

Alleen het is gaan miezeren, dus het weerbericht was gisteren weer eens fout. Toch zien we dat het gaat lukken om op tijd bij Veronica in Vrouweparochie te komen.

Herdenkings monument voor Dokkum

Monument net voor Dokkum
We houden in Dokkum een uitgebreide koffiestop bij de markt in leuk tentje. Mooi gepland want de regen valt nu gestaag. Ik haal een bak kibbelingen voor straks. Onderwijl is het vrijwel droog geworden, voort gaat het. Vlak voor Burdaard wordt de vis aangesproken en gaan we met extra energie naar ons eind doel.

Molen Burdaard

We draaien het fietspad op langs de beroemde Finkenvaart (elfsteden vaarders of schaatsers kennen die maar al te goed). Ik zie een afzetting onder in de kant liggen, maar zie verder niks. Ja na 6 km veranderd het fietspad in een gravelbaan. Nog een stuk verder houdt het echt op. Grote hopen klei liggen op het pad. Wat nu 8 km terug of de laatst 600 m slepen over de klei. Nou dat laatste dus. Zo overleven we dit stuk, op een paar kleivoeten en een grijze fiets na. Het eind is in zicht. Tegen 5 rijden we het erf bij Veronica en Peter op. We vinden ze beide in de stal bij de koeien. Na een lekkere kop thee en koffie laden we de fietsen op de auto om huiswaarts te rijden. Onderweg stoppen we voor een maaltje en wat stroom voor de auto. Klokslag 10 uur zijn we thuis en rollen we moe maar voldaan ons eigen bed in.

Eerst mistig, later miezerregen. 17 gr zwakke zw wind 125 km.

Totaal

Km stand 24477- 22508 = 1969 km. Totaal afstand in 25 dagen. 3 dagen regen 1 dag harde wind 6bft. Temp 15 - 23 gr. 1 lekke band in Schleswig.

Een ieder bedankt voor de reacties, we hopen dat jullie genoten hebben. Wij in elk geval wel. We hebben in deze corona tijd een heerlijke toer kunnen maken. Door een heel schoon en mooi Denemarken. We kunnen je aanraden om er naar toe te gaan.

1. Henk en Renske:
    1 oktober 2020
    Jammer dat je geweldige verhalen nu stoppen. We hebben er weer van genoten. Groet, Henk en Renske.
  2. Wim en Greet van der Voorden:
    1 oktober 2020
    Prachtige reis weer gemaakt. We hebben met jullie meegenoten.
    Op naar een volgende reis.
    Dank je voor het meegenieten. Wim en Greet
  3. Sytske:
    2 oktober 2020
    Mooi en weer veilig thuis!!!!