Van Allestrup naar Vejen

26 september 2020 - Vejen, Denemarken

Vr 25 sept.

Een koninklijk ontbijt stond er om half 8 voor ons klaar. Gelijk maar broodjes voor tussen de middag. Zoveel kan een normaal mens 's morgen toch niet op. Bovendien we waren de enige gasten. De weg is voorlopig simpel. We rijden direct het erf af de oude treinbaan op en tuffen maar.

Station lkangs het (fiets)spoor.

Door de regen is het pad wel wat week dus trap het zwaarder. Dit volgen we voorlopig naar Viborg. Bij Viborg rijden we langs het echte spoor. Daarna weer op ons eigen baantje. 15 km na Viborg slaan we af. Weer het normale asfalt op. Een mooie route. Het wordt steeds heuvelachtiger. Nog een flink stuk dwars door een mooi bos over een bospad. Rond de middag heb ik geprobeerd een slaapplek te vinden, tot nu toe zonder resultaat. Of er wordt niet opgenomen, of een antwoordt apparaat (in het deens.?) Veel mogelijkheden zijn er niet dus later weer proberen. Ja als we tegenover de dorpswinkel in Kragelund zitten tref ik er een thuis. Helaas nog wel 14 km verder, maar vlak bij de route. Wat er niet wordt bijverteld is dat we in de Deense bergen terecht komen.We krijgen een hele lange afdaling maar daarna ook 2 heel pittige klimmen, zeker voor Deense begrippen. Die voel je in de benen als er 80 km in zitten vandaag. Uiteindelijk zijn we 16.30 bij de B&B. Een simpel maar goed plekje. We hebben een heerlijke rit gehad. Het weer dat slecht voorspeld was viel mee, zwakke oosten wind en een uurtje of 3 licht regen. Mijn broek werd er amper nat van. Wil heeft net een maal op tafel getoverd. Nu zitten we uit te dikken. We gaan zo de route voor morgen bekijken.

Donker weer, lichte regen, 15gr, licht oost wind, 92km.

Za 26 sept.

Na het zelf verzorgde ontbijt stappen we 7.45 in Brande op de fiets. Het is droog maar daar is ook alles mee gezegd. Geluk hebben we vandaag met de wind, die is NW. We rijden op een mooie gladde baan golvend door de Deense heuvelen. Soms tussen de akkers en weilanden maar ook vandaag vaak door het bos en hei. Ook passeren we percelen met heeeeel veeeel kerstbomen. Sommige zijn al versierd.

Kerstbomen

De gaat af en toe behoorlijk omhoog of naar beneden. Een klim van 8 a 9% is geen uitzondering. Het is schitterend de bossen met onder de bomen een aaneen gesloten mos tapijt.

Mos in het bos

Paddestoelen te kust en te keur.

Inktzwam

Ook is er vrijwel geen verkeer. We spotten vandaag 2 herten, een ree, fazanten, patrijzen maar ook een rode wauw. Als we vlak voor Bække zijn zien we een veld met 2 hoge grafheuvels en een aantal stenen in het veld.

Viking graf

Dat bleek een Viking scheepsgraf te zijn en wel van Viborg, een machtige vrouw uit die tijd. Terwijl we daar lopen vliegen er 10 kraanvogels over.

Kraanvogels

De route die we vandaag rijden loopt vooral over de Hærvejen, vertaald, de legerweg. Dit is de oude handelsroute van de Vikingen vanuit noord Denemarken via Flensburg naar Hamburg. Hele stukken zijn onverhard en lopen vaak door het bos. Ik denk zelf dat de weg nog ouder is omdat we langs de route veel grafheuvels zien uit de bronstijd. Niet een of twee, nee tientallen. We schieten nu lekker op. Een paar km voor ons eindpunt van vandaag hebben we nog we afdaling die bijna een km lang is. Lekker uitrusten op de fiets. Uiteindelijk komen we aan in Vejen bij het sporthotel. Dit had ik gister al geboekt. Voor ze zekerheid, in het weekeinde is het toch drukker. Zo net super goed gegeten in het sportcafe. Nu lekker lummelen en ons vaste werk. Verhaaltje schrijven, wat foto,s afwerken.
Donker weer, af en toe miezerregen. NW wind  zwak, 14 gr. 90 km.

1. Heleen van wijnen:
    27 september 2020
    Zo leuk om te lezen, ik krijg ook weer zin om te trekken!