6 nov -11 nov

13 november 2019 - Kariba, Zimbabwe

6 Nov.

Vandaag een kortere dag 15 km. We kunnen wat langer uitslapen. Om 7 uur zitten we toch aan een ontbijt. Denkt nou niet dat we een paar broodjes krijgen. Nee een full English Breakfast included roerei, worst, bacon, tomaat enz. Als in de boten zitten varen we erg voorzichtig. Het stikt hier van de nijlpaarden. In een slalom laveren we tussen de groepen door. Af en toe versperren ze onze weg. Norman gaat dan in de kano staan de peddel in de lucht en zwaaien. Dat heeft effect, vaak gaan ze opzij. Soms moeten we zo snel mogelijk doorvaren zodat ze ons niet kunnen inhalen. We houden ook een korte stop op een drooggevallen zandplaat. We hopen dat de nijlpaarden voor ons weg zwemmen onderwijl, en dat doen ze ook.

Groepen zadelbek ooievaars, een groep open bek ooievaars,

Openbek ooievaar

maar op de kant waterbokken, impala's, apen, zebras, het kan  niet op. Voor de lunch vinden we een plek met schaduw. De rivier links van me de savanne rechts. Verderop staat een waterbokken me aan te kijken. Wie had dit ooit kunnen bedenken. Helaas liggen er ook een paar dode buffels, die hebben het eten tekort niet overleefd. Tijdens de siësta, hangen in de schaduw, is er toch veel te zien. In de boom voor ons aan de waterkant zitten een reuzenijsvogel

Pied kingfisher

en een pied ijsvogel. Verder liggen de krokodillen voor ons in het water een aan de overkant. Flinke jongens 4 m. lang. Direct na het vertrek peddelen door de nijlpaard hoofdstraat. Het is heen en weer laveren en af en toe wachten. Totdat er een ons nakomt. Een paar flinke klappen met de peddel op het water schrikt hem af. Even later een wat meer sneaky nijlpaard. Hij probeerde onze route onderwater af te snijden. Norman heeft hem in de gaten en weet hem te omzeilen. We varen een stukje volle kracht. Zo komen we op ons kamp eiland. Een heerlijke plek.

7  nov

Bijtijds vertrekken we. Een uurtje varen naar Mana daar worden de 2 Denen opgehaald en wij van vers eten en drinken voorzien. Maar voor we daar komen laveren we tussen de hippos door. De een rustig de ander saggerijnig. Als snel komen we bij een groepje olifanten, een in het water de rest op een eiland. Half 9 zijn we bij het drop off punt. Liv en Ask gaan nu verder naar Zambia. Het zijn echte stadsmensen, we hadden er geen klik mee. Nog maar een half uur onderweg als we door een zijkanaal varen. Een olifant met kind steekt voor ons over door het water. Vlak daarachter zien we vlak bij een hele grote kudde buffels.

Kudde buffels

Die nieuwsgierig naar de waterkant komen om naar ons te kijken. Dat kan dus ook. Het is vandaag bloed vergeten heet dik boven de 40 graden. Als de wind wegvalt is het niet te harden. Het gevolg is dat ik helemaal leeg aan kom op onze lunchplek.  Onder een boom zak ik neer. Krijg een beker limonade en even later een heerlijke lunch met veel verse groenten, tomaat, sla, ui, lekker daar knap ik van op. Na het eten houden siësta, ik slaap zeker een uur. Om 2 uur varen we verder. Eerst over de Zambezi die hier 4 km breed is. We varen even daarna een kanaal in tussen de vele eilanden in het midden van de rivier. Dat is een kadootje. Al kost het moeite er in te komen langs de groepen hippos. Het kanaal is rustige veel vogels, zo kan ik de zadelbek ooievaar mooi vastleggen.

Zadelbek ooievaar

Als we na een drie kwartier het kanaal uitvaren ligt er een stinkend kadaver van een nijlpaard. Een aantal joekels van krokodillen, 4 meter plus, schieten weg, ook eten er heel veel andere vleeseters mee. Helaas is het hier te ondiep voor de kanos en moeten we uitstappen. We trekken de boten over de zandplaat waar ook de krokodillen net lagen. In het diepere water worden we opgewacht door een paar flinke hippos. Nog een paar km over de brede rivier naar ons kamp eiland. Ook hier bewaking, een 3 tal hippos verhinderen ons aan land te gaan. Op het strandje tegen over wachten we af of ze van plan zijn te vertrekken. Nee ze houden stand. Dus moeten we oversteken met de hippos. Het maar 25 m maar die peddelen we in recordtijd.

Nu is het donker, de boys zijn het eten aan het koken. De leeuw horen we roepen aan de verre overkant. We hopen dat het vannacht droog blijft in onze gaas tenten. Vanmiddag waren er boven de Zambia kant pittige onweerstaanbaar buien. We zien wel, ik verwacht ik dat de hippos ons vannacht wakker proberen houden met hun de knor, end. Maar moe als ik ben, ik zal wel slapen.

8 nov.

Omdat het vandaag weer erg heet wordt gaan we heel vroeg uit de veren. Nog voor zonsopkomst zijn we paraat. Er worden koffie thee en kaakjes geserveerd. Kwart voor 6 varen we weg. Prachtig glad water en draaglijker temperatuur. Een onbekende vogel die ik spot blijkt geen vogel maar een fruitvleermuis te zijn. Nog geen 2 uur later zijn we bij de post van de parkwachters. Hier moeten we betalen om in het park te zijn. Tevens wordt ons ontbijt hier klaargemaakt.  Als weer op weg zijn kiest Norman een route door een smal zijkanaal. Veel wild op de oevers en heerlijk rustig. Terug op de hoofdstroom zien we een familie olifanten overzwemmen naar een eiland waar voor hen eten staat, een soort bamboe riet. Kort voor we onze pauzeplek voor de middag bereiken stoppen we op een zandplaat.

In bad

Hier kunnen we nog badderen in het ondiepe water. Verderop komen we in een kloof waar dat de komende 2 dagen niet meer veilig kan. Op de siësta spot eten we en gaan we in de schaduw liggen. Het is weer boven de 40 graden. Rondom ons vogels heerlijk en prachtig. Nog een uurtje naar de slaap plek vlak voor de kloof. Maar daaraan beginnen we pas na 3 uur anders is het niet te harden zo heet. Het vertrek wordt nog een poosje uitgesteld, maar tegen 4 varen we het laatste stuk ongeveer een uur. De rivier is ondertussen van 4 km breed naar 400 m breed gekrompen. Gevolg een veel sterkere stroming. We gaan zonder veel gepelde razendsnel op onze slaapplek af. Wat voor slaapplek. Een klein eiland  maar wel 10 m hoog we hebben een super uitzicht over de rivier.

Het begint nu te schemeren, de reuzenreiger roept, de hadada's vlogen voorbij, ook de nijlpaarden blijven blaten. Het eten is bijna klaar. Wie pakt deze prachtige dag nog van ons af.

9 nov.

De slaap vatten was een hele tour vannacht. Als je bijna weg was begonnen de nijlpaarden weer te blèren.  Toch maar weer vroeg op. Vandaag in km de langste dag 38 km naar doordat we door de kloof varen is er veel stroming. We gaan als een raceboot. Aan de oever zien we bosbokken, Koedoes,  een olifant en kleinwild zoals guiniefowl, een soort wilde kip. Af en toe zijn er nog nijlpaarden maar door de sterke stroming blijven ze graag aan de kant. Het landschap is prachtig. De hellingen weerszijden zijn bezaaid met Baobab bomen.

Baobab

De temperatuur loopt nu weer snel op. Tijdens de lange middagpauze gaat het dik boven de 40 graden. Te heet om wat te doen. We liggen in de schaduw onder de boom. De wind wordt bijna storm het zand vliegt door de lucht. We blijven hier tot het wat koeler wordt. Rond 4 varen we verder. De wind is nog erg hard maar op het water is het wel te doen. 5 uur zijn er op ons kampeer plek. De zon is achter de bergen dus de te temperatuur is nu lekker  32 graden. Ik vraag een emmer water om mijzelf te wassen. We mogen nu niet bij de rivier komen wegens de krokodillen. Op de rotsen achter ons zien we rockdasies,

Rock daisy

(rotskonijnen). Vanacht bestaat de kans dat we visite krijgen van leeuwen. Wat we zitten niet op een eiland vandaag.

10 nov.

Na een stormachtige nacht waarbij we zo,n beetje zijn gezandstraald, begint de dag om 5.30. Bewolkt. In tent die rondom van gaas is ligt vol met fijn zand dat gewoon door dat gaas heen komt. Ach, even je kleren en lakens uitschudden. Een mini ontbijtje en in de boten. Het is maar 18 km Vandaag  maar we moeten langs de red klif. Een zone van 2 km meteen veel golfslag. Zeker bij deze harde wind. Het is nu lekker van temperatuur, 25 gr de zon is vaak achter de wolken.

Pauze plek

De omgeving is schitterend. Een aantal snelle motorboten komen ons tegemoet, het is zondag dus de mensen zijn vrij en gaan vissen op tijgervis. Wij hobbelen over behoorlijke golven verder. Af en toe een flop water in de boot maar het is genieten. Vlak voor de red klif gaan we aan wal voor een uitgebreid English Breakfast.  Het stuk varen dat nu komt is lastig volgens Norman. Er staat een harde wind en hoge golven. Maar al we eenmaal onderweg zijn valt het mee. We komen er doorheen zonder veel water in de boot. Op 12 km gaan we weer aan wal voor de lunch. Een mooi plekje waar ik een flink aantal vogels spot. Zelfs een stuk of 5 KBV (kleine bruine vogeltjes) Deze uitdrukking kennen ze hier ook al. LBB little brown birds.

We blijven hier onder de boom tot 3 uur. Nu nog een uurtje peddelen en onze onvergetelijke trip  komt ten einde. Aan het eindpunt is er voor ons zelfs een hut met een bed. Een hut met een douche. Gelijk weer in de bewoonde wereld.

11 nov. Terug naar Kariba.

Een hele lange rit voor de boeg.z,n 340 km moeten we rijden. Waarvan ruim 200 km over onverharde paden en zandpaden. Er liggen het eerste stuk dorpjes langs de weg. Een hard bestaan voor deze bewoners. Gort en gort droog en heet. Elk dorpje heeft een soort grote bijenkorf op palen staan. Dat zijn duivenhokken, duiven zijn goed eetbaar. Ook rijden we langs een complex waar tuinbouw wordt onderwezen. Allemaal kleine akkertjes. Nu maar hopen dat de olifanten op vakantie zijn als de groenten rijp zijn. Het is enorm wat een schade die aanrichten. Hele gebieden met afgebroken bomen en struiken. We rijden een flink eind nu langs Mana Pools reservaat.  Maar geen wild te zien. Te droog.

Bandenpech

Wel staan er prachtige grote Baobab bomen.

Baobab2

Soms gaat de weg er links en rechts langs. Ze zijn heilig, in het verleden werden er mensen in bijgezet. Een korte lunch stop jn een droge rivier bedding. Bloed heet en vergeven van de vliegjes. Ba 10 min rijden we verder.

DSC_8824-1504x1004-601x401

Een aantal gevlekte hyena,s kruisen de weg. Een steen bokje zit in de schaduw van een hol. Af en toe zien we nu impala's. 3 uur rijden we de asfaltweg op. Nu nog ruim 1,5 uur we ariveren nog voor het donker is bij Warthogs lodge.

Ze kijken wat vreemd op omdat se ons morgen verwachten. Een klein foutje in m,n planning maar snel opgelost.  Morgen een rustdag voor we naar Harare rijden.

Nu lekker douchen en eten.

1. Maaike Maaijen:
    13 november 2019
    Wat een avontuur, dat neemt niemand jullie meer af!
  2. Lenie:
    13 november 2019
    Wat een avontuur, dat was ook mijn gedachte.
    Jullie nemen een schat aan indrukken mee naar huis.
  3. Henk en Renske:
    13 november 2019
    Wat een belevenis, ik hield mijn hart vast hoor. Ben blij dat jullie weer veilig Zijn. Neem mijn reispetje coor jullie af hoor. Wat een top herinneringen nemen jullie mee naar huis.
  4. Alida Van Rijn:
    14 november 2019
    Zo wat een belevenis allemaal, inderdaad petje af wat jullie allemaal doen en straks weer thuis: uitrusten....en weer een nieuwe reis plannen? Succes verder en tot zaterdag😊