Dag 36. De thuisreis deel 1. Met hobbels op de rails.

23 oktober 2017 - Bazel, Zwitserland

Vetrek 8.21 vanaf station Avignon. Een prima reis naar Lyon. We beginnen met zon en komen in Lyon aan bij een bewolkte hemel. Nu 2 uur wachten op de trein naar Geneve. Dat wordt dus bijna 2 en een half uur. Gevolg we missen de trein naar Bern. Daar nemen we een trein later. We zijn in Zwitserland en de kaartjes worden voor het eerst gecontroleerd. Waar is uw fietskaartje? Vraagt de conductrice. Die hebben we niet nodig volgens de man in Avignon. Alles wat we nodig hebben is in orde met de kaarten die we hebben. Nee dus, we moeten nog 2 fiets kaarten bijkopen. 40 Zwitserse frankskes. Het zij zo. Wel meld ze, dat we in Basel even onze kaarten moeten laten controleren voor Duitsland. De trein naar Bern heeft een paar min. vertraging. Dat wordt een uur wachten. We komen aan op perron 8 om 3 over 5. en de trein naar Basel vertrek 4 over 5 van perron 7. We kunnen oversteken en de deur gaat dicht. Een klein beetje geluk moet je hebben. Op Basel bahnhof gaan we naar de balie, waar we snel uit de droom gehopen worden. Op de Duitse trein ICE mogen geen fietsen mee. Daar staan we. Een uiterst behulpzame Zwitserse balie medewerker gaat aan de slag. Hij annuleert de tickets op kosten van de Franse spoorwegen, incl de fietstoeslag, die we voor Zwitserland betaald hebben. Hij regelt reserveringen voor Duitsland en toeslag voor Nederland tot Gouda. De Fransen konden maar tot Utrecht. Zo, zegt hij, die Fransozen bekijken het maar. Moeten ze het maar goed doen. We claimen alles terug. Uiteindelijk betaal ik 10 Frank bij. Tot Gouda!! We vertrekken nu 12.20 ipv. 8.20 maar komen pas om 21.03 op Gouda aan. Vingers gekruist. Je weet het nooit met de trein. Ze kunnen daar slecht klok kijken. In Basel fietsen we in 5 min naar het hostel. Daar kookt Wil van de restjes een avond maal, het is maandag en alkes in de omgeving is dicht. Het centrum is te ver om te lopen. Onze fietsen staan al achter slot en grendel. Morgen dus uitslapen. Misschien even Basel bekijken, we zien wel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Willeke:
    24 oktober 2017
    Mooie verhalen en een goede reis terug, groetjes van ons, Wim, Ada, willeke en Marleen