Dag 32 en 33. De Camargue en terug naar Avignon

19 oktober 2017 - Avignon, Frankrijk

Gisteravond ben ik nog op de fiets naar een meer gefietst net  voorbij de camping. Het licht was mooi en er waren een aajtal famingo,s redelijk dichtbij. Ze kleurden mooi in het avondlicht.

Vanmorgen vertrokken we om 9,15. De tent was redelijk droog door de stevige wind. De wind die ons vandaag de hele dag parten zou gaan spelen. De route is simpel. Er lopen vrijwel geen  wegen door de zuidrand van de Camargue. Ons doel is het zoutdorp. Salin de Giraud. Afstand 40 km. Nadat we de camping af zijn rijden we de zanderige standweg op naar het oosten. De wind is stevig tegen en het zand prikt in ons gezicht. Het pad wordt wat harder zodat we vaart kunnen maken. Toch gaat het niet hard. Nu we uit de beschutting komen staat er een wind kracht 6 a 7. De weg is ongeveer 30 km lang en loopt in vrijwel een lijn naar het zuid oostenVuurtoren in de Camargue. Na 12 km komen we bij de vuurtoren. Hier kunnen we in de luwte een kop koffie maken. De landschappen rondom ons zijn adembenemend mooi. Ondanks de tegenwind genieten we volop. Een stukje na de vuurtoren kunnen we kiezen. De route die snel de Camargue uitgaat en door akkerland gaat of iets naar het zuiden over mider mooi verharde paden langs zoutmeren. Dat is voor ons, ondanks de bijna storm niet moeilijk.Zoutmeren in de Canargue Naar het zuiden. Stevig trappen maar mooooooi. Aan de rand van een zoutmeer, het lijkt Bolivia wel, vinden we een beschut plekje om een boterham te eten. Zoutvlakte CamargueHierna ligt er nog een km of 8  pal tegen wind op een leemweg. Wel vaak gestopt om rond te kijken en foto,s te maken. Rond 3 komen we in Salin de Giraud aan bij het hotel. Een groot pand met 2 gasten. Wil en mijn persoon. Echt een heel oud bollig geheel, waar de eigenaaresse haar best deed om het ons naar de zin te maken. We fietsen later nog een stukje het dorp uit  om de zout productie te zien. We zien nu niet veel. Wel zien we verder weg wat beweging, naar dat is ons nu te ver. We eten ,s avonds in ons hotel, Wil krijgt een bord met 5 soorten vis end. en een soepterinne vol vlees bouillon. Ik kreeg een bord vol draadjes vlees in saus. Best lekker. Ze heeft haar best gedaan.

Vanmorgen heeft Wil de fietsen beladen. Ik moest een offerte afmaken en versturen voor een grote fotoklus die ik niet graag wil missen.

Kwart over 9 rijden we de straat uit. Eerst een paar km. naar het zuiden om de zoutproductie te zien. Al snel zien we een zoutberg waar bovenop 2 vrachwagens kunnen draaien en het zout kiepen. We kunnen de hele omgeving overzien vanaf een uitzichtspunt op een heuvel. We zien de grote machines die het zout afschaven en in de dumpers storten. Er rijden 12 dumpers af en aan om het zout op de berg te lossen.

We gaan een stukje terug om dan met de veerpont de Rhone over te steken. Aan de overkant komen we snel op het fietspad de ViaRhona. We hebben nu de stevige bries in de rug en rijden met 22 km/h naar het noorden. We rijden al gelijk in een heel ander gebied. Aan de ene kant bouwland aan de andere kant natuur. Over het fietspad zien we oversteek sporen van dieren. We stoppen om dat te bekijken en zien de print van dassen pootjes. Leuk. Tegen 12 bereiken we het bruggetje in Arles dat door Vincent van Gogh is geschilderd. We hebben daar ons middag maal genuttigd. Van Gogh brugOnderwijl werd een hele bus met Japanners gelost. Uiteraard na 10 min. stappen ze al weer in en zijn ze weg. Wij nemen de tijd hier. Het is een prachtige plek. Nu kunnen we in Arles blijven of doorgaan naar Avignon. We besluiten naar Avignon te gaan. Niet over de oude route. Maar recht toe. Dat is 10 km korter. Wel rijden we dan ongeveer 25 km over de D weg. Ik gooi er een turfje bij en Wil in de luwte. Zo zijn we in een uur van Arles in Baucaire. Daar rusten en eten we op een bank in de haven. Het is warm 27 graden geeft de thetmometer bij de winkels aan. Daarna nog z,n stuk. Halverwege komen we door. Boulbon een dorp met een kasteel en een molen boven op de berg. Nog 4 km D weg. Dan kruisen we de Rhone weer. Een grote en lange brug. Aan de overkant kunnen we het nieuwe fietsdpad weer op en zijn we om 5 uur bij de camping  op het eiland in de Rhone ligt tegenover Avignon. We treffen het. Ook de jeugdherberg is op deze camping. We krijgen daar een kamer voor een hele kleine prijs. Omdat het gordijn kapot is. Nou dat heb ik met een stuk elektra draad zo opgelost. Die gaat gewoon weer dicht. We zijn moe na 91 km. Na de douche en wat lummelen gaan we op het terras, waar ik ook nu nog zit eten. Een heerlijk dagmenu. Pilsje erbij, prima voor vandaag.