Dag 29-30 en 31 van Avignon naar Arkes en baar Saint Marie de la Mer.

17 oktober 2017 - Saintes-maries-de-la-mer, Frankrijk

Half negen verlaten we het hotel. Het is zondag maar de bakker is gewoon open en we kopen de laatste pain complet. (Volkoren brood). Daarna rijden we de stad uit. Op de brug maak ik nog wat fotos van Avignon in het zachte morgenlicht. Een beetje zoeken om de weg te vinden. We hebben nu geen route meer. Dus dat wordt puzzelen met het kaartje uit de vvv en Google maps. Met wat omwegen zijn we de stad uit en rijden we op rustiger landwegen. Tussen de druiven en fruit bomen. Tegen het middaguur zijn we in een mooi plaatsje, Beaucaire.Onder de plantaan Op het plein onder gigantische plantanen eten we een plate du jour. We rijden door naar Arles. Waar we via de oude brug de stad in fietsen. Het is bekend van Vincent van Gogh, nou dat is te zien. Overal kom zijn portret tegen. We belanden op de camping. L'arliesenne. Het is een hele dure camping. € 20,50, dat hebben we nog bergens betaald. Maar ja het moet maar. Tentje gebouwd naast een camper met een heel vriendelijk ouder engels paar. Ze gaven ons zelfs koffie en thee.

Het zwembad van de camping was gesloten, net als het terras en het restaurant. Douche is ook geen succes met vrijwel koud water. Wifi is er wel maar onbetaalbaar. Of althans ik laat me niet nog meer tillen.

Het wordt tijd om te gaan slapen. Ik hoop dat het lukt. Vlak naast de camping licht een spoorlijn en een snelweg. Het lijkt wel of de trein over de tent rijdt.

De volgende ochtend willen we toch nog een dag blijven om Arles te bekijken. Ik ga naar de receptie om te verlengen. Wel maak ik de opmerking dat het water van de douche koud is en dat we gezien de faciliteiten veel te veel moeten betalen. De dame belt de eigenaar om te overleggen. Een paar minuten later komt hij op hoge poten aan stuiven. We worden zonder pardon per direct van de camping gegooid. Wat een eikel. Ik heb hem herdacht met een zeer slechte recentie op een aantal camping sites. Zo ga je niet met klanten om. We kregen van alle kanten bijval maar dat help niet tegen zo,n ***.  We vertrekken en gaan toch de stad in. We bekijken het amphitheater en de arena. We bezoeken een mooie foto expositie in het centrum. Rond 12 uur eten we wat en vertrekken richting Saint Marie de la Mer. Hiervoor moeten we een kleine 40 km.door de Camargue door. Een prachtige tocht. Een moeras delta met in het begin nog druiven en graan maar lieverlee steeds meer ongerepte natuur. De paarden van de CamagueRietlanden en meertjes. Dit gaat over in een brak en zout watergebied. Als we langs het grootste meer rijden, zien we honderden flamingo,s.  Het meer is heel ondiep, daar maken zij gebruik van om te fourageren. Aangekomen in St. Marie kunnen we een prima plek vinden op de camping. We staan 150 m. van de kust en horen de golven tegen de kust oprollen.

We gaan vroeg in bed. Om half acht is het toch al donker.

We slapen uit tot 9 uur dan rommelen we lekker lui, doen wat boodschappen en voor je het weet is het al 1 uur. We kunnen het niet laten en stappen op de fiets. Zonder bagage is dat wel heel erg licht. We rijden een rondje aan de noordwestkant van het dorp. Eerst langs de vvv en regelen een overnachting voor morgen als we dan via het kustpad naar het oosten fietsen en dan naar Arles, is de afstand te groot. Zeker als we vaak willen stoppen voor bv. flamingo,s de zoutwinning enz. Dus we doen het rustig aan en overnachten al na 25 km.. Na de vvv rijden de arena voor het stierenvechten voorbij. Zo komen we weer in het reservaat gebied.  We zien van alles, de z.g. wilde paarden. De zwarte stieren, maar ook mooie vlinders en insecten. Net voor het dorp loopt ern groep flamingo,s waar we vlakbij kunnen komen.Flamingo,s bij St Marie de la Mer Dus weer een fotostop.

Terug bij de tent wordt het nu tijd voor een plons in de middellandse zee. Nou deze is fris en zout. Ik ben er snel klaar mee en Wil ook. Nog even in de zon en terug naar de tent, of beter de douche. Lekker warm en niet zout. Na het eten rij ik nog vlug met m,n camera naar de lagune voorbij de camping. Hier tref ik een groep flamingo,s in het roze licht van de avondzon. Prachtig. Morgen gaan we verder. Groet aan allen.

1. Sytske:
    18 oktober 2017
    Fijne dagen nog in de mooie omgeving!
  2. Lenie:
    18 oktober 2017
    Thuis op de fiets stappen en een paar weken later een duik nemen in de Middellandse Zee, dat heeft toch wel wat.
  3. Willeke:
    20 oktober 2017
    Mooi die vogels bij die paarden.