Dag 27 en 28 Padova Montagnana Verona

11 juni 2018 - Verona, Italië

10 juni Padova - Montagnana. 51 km

Voordat we naar het zuiden rijden, gaan we eerst nog de stad bekijken. We fietsen langs een giga grote kerk en komen bij een soort plein. Echter rondom een gracht met om de paar meter een groot beeld van e.o.a. oude romijn. Rond die gracht wordt nu de markt opgebouwd. Binnenin is er een grasveld met paden. Verder langs een andere grote kerk rijden we nu de stad uit. Al snel komen we op een gravel pad langs een irrigatiekanaal. Dat blijven we vele km. volgen. Na ongeveer 8 km. komen we langs een ruïne van een kasteeltje. Door een gat in het hek kon ik naar binnen. Nou binnen is ook buiten want het dak en de vloeren zijn grotendeels weg. Er groeien bomen in de kamer van we 40 cm dik. Het staat dus al vele jaren leeg. Maar een prima fotolocatie. Er staan trouwens veel panden leeg. Vaak vervallen. Ook weer fabriekspanden die verlaten zijn en waar het gras hoog staat op de binnenplaats. EsteNa 30 km komen we in Este een mooie oude plaats. Op het marktplein is de finish van een wielerspektakel. We gaan op een bankje in de schaduw Este wieler wedstrijdzitten om even te kijken en een broodje te eten. De omroeper zal vanavond zeker niets meer kunnen zeggen, zijn commentaar kent geen pauze. Maar er worden enkele knapen het podium opgehesen, dus de winnaar is bekend.

We moeten nog 20 km. De temperatuur is nu dik boven de 30 graden. De wind is gedraaid en die hebben we dus weer tegen. In een rustig tempo rijden we verder. We willen ons niet te veel inspannen. Al om half 2 zijn we bij ons overnachtingsadres. Vila MariNiemand aanwezig. We rijden door naar het centrum door de poort in de vestingmuur komen we op het plein. In de schaduw gaan we zitten. Ook hier wordt er getrouwd, en wel op zondag. Uit het kerkje schuin achter ons komt een hele familie naar buiten. Allemaal met een handje rijst, jawel als bruid en bruidegom naar buiten komen moeten ze het ontgelden. Veel rijst en confetti vliegt door de lucht. Ondertussen wordt ik gebeld door onze gastvrouw. We spreken af om er half 3 te zijn. Het hek staat al open en we worden ontvangen door een dame en heer van onze leeftijd. Hun kleindochter is erbij om in het Engels te vertalen. Het is een heel luxe en mooi huis. Alles wordt uitgelegd. Onze fietsen mogen in de serre. Tijd voor een douche en lekker lummelen. Wil kookt van de restjes een laatste maaltijd. Morgen zitten we in Verona in een B&B tot donderdagochtend. Dan vliegen terug naar Holland. Vanavond gaan we voor een toetje naar het centrum. Wellicht is er ook muziek want dat waren ze vanmiddag aan het opbouwen. We zien wel.

Rond 8 uur arriveerden we op het marktplein. Jawel er is wat te zien. Een concour met vaandelzwaaiers. VaandelzwaaiersEen echt traditioneel gebeuren. Alle deelnemers*sters zijn gekleed in een mooi kostuum. Iedere ploeg bestaat uit een aantal zwaaiers een paar trommelaars en een paar hoornblazers. Nou het geen hoorn maar een lange schelle trompet. Die muzikanten zijn meest vrouwen de zwaaiers meest mannen. Ach kijk het filmpje maar.  Je vind het in de lijst op deze site. In elk geval, wij hebben genoten. Ook van het overheerlijke ijs dat ze hier verkopen.

11 juni. Montagnana - Verona 68 km.

De bedoeling was heel vroeg te vertrekken i.v.m. de warmte. Maar de wekker is niet afgegaan en wij werden pas na 8 uur wakker. Rap ingepakt en op weg. We hebben hier geen ontbijt dus ontbijten we op een bankje in de prachtige middeleeuwse stad. Helemaal ommuurd. Echt een bezoek waard. Het uiteindelijk over 9 als we echt weer op weg zijn. De route is voor een deel gelijk aan de heenweg. Geen probleem, want we zien dan alles van een andere kant. We stoppen vaak we drinken veel. Het is dik boven de 30 gr. In Cologna Veneta gaan we de stad in. Kopen vers brood en een heerlijke koffie. Even verder stoppen we bij een ruïne (die zijn er hier zat) om in de schaduw onder de bomen te eten. 20 km verder in Zevio vinden we op het plein een schaduw plek op het terras. Hier smaakt een alcoholvrij biertje uitstekend. Nu nog 20 km. Naar Verona. We volgen gewoon de Adige die ook door de stad stroomt. Het laatste stukje roep ik de hulp van Google in. Die loodst ons feilloos naar B&B AnnaFiera. Een prima plek blijkt bij aankomst. Alles is te regelen, de eigenaar wil ons zelfs donderdagochtend vroeg met de fietsen in zijn bestelautootje naar het vliegveld brengen. SUPER. Wil kookt op het laatste beetje benzine een pan met een macaronie vanalles pot. Waar we lekker van eten. De gehele etensvoorraad is nu zo’n beetje op. Dus vanaf nu zijn we op de horeca aangewezen.

Ik denk dat de luiken vanavond vroeg gaan sluiten. Morgen Verona in.

1. Willeke:
    13 juni 2018
    Heel veel plezier de laatste dagen. Is weer een hele reis! :-)